Udgivet i

Hvordan man skriver gode Use Cases for nyttige Forretningsanalyse

En brugstilfælde beskriver en strøm af begivenheder, der udføres for at opnå nogle forretningsopgave. En use case kan være så simpelt som dokumenterer hvordan en hjælpebilletten bliver optrappet eller så kompliceret som definerer, hvordan en kunde får debiteret for shipping dele af en ordre til flere adresser.

Udtrykket “skuespiller” bruges til at definere en rolle, som en person eller et objekt spiller i udførelse af en use case. Skuespilleren kunne være en kundeservicemedarbejder, som behandler en anmodning om tilbagebetaling, eller en server, der behandler kreditkorttransaktioner.

Skrive brugbare brugstilfælde er en glimrende måde at udlede funktionelle krav og til softwareudviklingsprocessen som helhed.

Ofte gange nye analytikere, eller mennesker at finde sig selv i en analytiker rolle med ingen uddannelse eller erfaring, ofte spekulerer på, hvad bør gå ind i en god use case. Selvom nogle organisationer har strenge krav, der er i konflikt med oplysningerne i denne artikel, kan du sikkert antage, at du vil dække alle de normale væsentlige elementer, hvis du følger disse tips:

-Bruge beskrivende navne

Navnet på use case bør efterlade nogen tvivl om dens formål. Et navn som “Kontakt sidste Due kunder” er bedre end “Samlinger”.

-Tildele et entydigt id til hver Use Case

Tildele et id eller etiketten til hver brugstilfælde gør det lettere at henvise til en use case i andre projekt artefakter.

-Opret en brug sag Resumé

At skabe et “Resumé” gør det muligt for andre aktører at opnå et højt niveau forståelse af de brugstilfældet formål uden at skulle læse hele dokumentet.

-Brug sag frekvens

Dokumentere, hvor ofte denne brugstilfældet udføres af aktører.

-Brug sag forudsætninger

Dokumentere alle situationer eller omstændigheder, som skal findes, før use case gøres gældende.

-Brug sag post-betingelser

Dokumentere eventuelle betingelser, der skal være sande eller falske, efter at use case startes.

-Grundlæggende brug Case Logic

Dokumentere den vigtigste eller glad sti, at brugeren tager hele use case.

-Alternative stier

Dokumentere alle stier, der findes som følge af undtagelser eller fejl i stien vigtigste eller glad.

-Gruppe hukommelse

Dokumentere alle kritiske beslutninger, der blev foretaget under oprettelsen af use case for at sikre, at den gruppe hukommelse opretholdes.